Koleksi Umpasa Yang Sering Dipakai Di Pesta Pernikahan Adat 'Na Gok'
Upaca penikahan dalam adat batak merupakan salah satu acara yang cukup komplek dan beraturan, perlu ada penataan tata acara sehingga bisa menjadi sebuat acara adat 'na gok' atau penuh dalam istiadat batak.
Tak lupa juga dalam setiap tatanan acara pihak-pihak yang memberikan dan menerima adat harus mampu sebagai pembicara 'pandok hata' dalam menyampaikan buah-buah pikiran dan cita-cita dalam melaksanakan adat.
Umpasa batak merupakan salah satu media seni tata cara bahasa dalam adat batak. Melalui umpasa, para pelaksana adat menyampaikan segala maksud dan tujuan, seperti doa, cita-cita, basa-basi, perumpamaan dan harapan.
Dibawah ini kami lampirkan beberapa umpasa yang sering di pakain dalam acara penikahan atau pesta kawin adat batak toba. semoga bermanfaat dan bisa anda pakai secara tepat dalam tata pelaksanaan adat di daerah anda.
Napuran di bagas tagan
Ulos di bagas tondi
Hami mangulosi badan
Debata mangulosi tondi
Pihak parboru/hula-hula mangulosi huhut mandok umpasa, asa jadi keluarga bahagia, tubuan anak tubuan boru jala tetap sada sahat tu na saur matua.
Di ginjang do arirang
Di toru panggaruan
Unang di hatai sirang
Molo dung marhajabuan
Boras sipirni tondi
Binuat sian piring
Debata ma na manggohi
Tuhan Jesus ma mangiring-iring
Binahen pe umpasa
Nidok pasu-pasuan
Tangiang mai tu Debata
Asa denggan hamu di hangoluan
Pribadi na beda
Pinadomu gabe sada
SAling setia porlu dijaga
Asa denggan di ruma tangga
Pasu-pasuan dihatahon marhata umpasa Perkawinan (kepada penganten) :
Ima pangelehan tu Debata
jong-jong rumah ijuk
Mandompakhon rumah gorga
Sai tubu anak na bisuk
Dohot boru na malo marroha
Sahat-sahat ni solu
Sai sahat ma tu bottean
Sai sahat sude hita mangolu
Sai sahat ma hita tu panggabean, sahat tu parhorasan
Biasanya umpama ini harus disampaikan dengan jumlah ganjil; mis: satu, tiga, lima, tujuh dsb. Di zaman modern ini di perantauan (karena soal faktor keterbatasan waktu), terutama bagi generasi muda, boleh saja mengucapkan hanya satu saja.
Kalau mampu menghafalnya, boleh sampai tiga umpama:
Contoh:
Bintang na rimiris ma,
tu ombun na sumorop
Asa anak pe antong di hamu riris,
boru pe antong torop
Tubuan laklak ma,
tubuan sikkoru di dolok ni Purbatua
Sai tubuan anak, tubuan boru ma hamu,
donganmu sarimatua
Pir ma pongki,
bahul-bahul pansalongan
Sai pir ma tondimuna,
jala tongtong hamu masihaholongan
Pinantik hujur tu jolo ni tapian
Tusi hamu mangalangka,
tusi ma dapot parsaulian
Pangkat-hotang.
Tu dia hamu mangalangka,
tusi ma dapot pangomoan
Tangki jala hualang, garinggang jala garege
Tubuan anak ma hamu, partahi jala ulubalang
Tubuan boru par-mas jala pareme.
Tubu ma hariara, di tonga-tonga ni huta
Sai tubu ma anak dohot borumu
Na mora jala na martua
Kalau “umpama” diucapkan (disampaikan) hanya satu (single) di antara umpama di atas, tak tak perlu ada umpama penutup.
Tapi kalau menyampaikan dua atau empat, atau bahkan enam, sebaiknya ditutup dengan umpama pembuat jumlah ganjil berikut:
Asa, sahat-sahat ni solu ma, sahat tu bontean
Sai sahat ma hita on sude mangolu,
Sahat ma tu parhorasan, sahat tu panggabean.
Bila kita harus menyampaikan ulos pansamot (kepada orangtua penganten laki-laki) atau kepada besan kita beberapa umpama yang relevan antara lain adalah:
Andor halukka ma patogu-togu lombu
Saur ma hamu matua, patogu-togu pahompu
Eme sitamba-tua ma parlinggoman ni siborok
Tuhanta Debata do silehon tua, sude ma hita on diparorot
Tubu ma dingin-dingin di tonga-tonga ni huta
Saur ma hita madingin, tumangkas hita mamora
Sitorop ma dangkana, sitorop rantingna
Sitorop ma nang bulungna
Sai torop ma hahana, torop anggina
Torop ma nang boruna
Umpama di atas, dapat pula dipakai untuk memberikan kata berkat/pasu-pasu kepada pihak lain, termasuk dalam bentuk acara “selamatan” lain-lain; dan tentu saja sebaiknya ditutup dengan ”Sahat-sahat ni solu……dst.”.